Muttel

Rändur, liitus Tripiga 4 aastat tagasi
11 meeldimist
6 postitust / 23 kommentaari
103 (16.5%) külastatud sihtkohta
Viimased kommentaarid

Suurema turvariskiga on suhteline mõiste. Eelmise suve põhjal ütleks, et ainus, mida võib riskiks pidada, on teistest ümbruskonna riikidest hullem liikluskultuur. Muretseda pole aga üldiselt millegi pärast.
Serbia on ka täiesti okei riik ja Bosnia ja Hertsegoviinat ma julgeks lausa soovitada. Loodus on kena ja Sarajevo on väga mitmetahuline ja huvitava ajalooga linn.
Ise sõitsin eelmisel aastal kõik selle piirkonna riigid kuni Kreekani läbi. Looduse poolest on ilmselt huvitavam, mida rohkem läbi Montenegro sõidad, ehk siis soovitaks seda Google Mapsi pakutavat varianti, mis läbi Belgradi läheb. Kui mööda Dalmaatsia rannikut tagasi tulla, siis soovitaks Bosnia ja Hertsegoviinas vähemalt Mostarist läbi põigata, saab riigist mingigi ettekujutuse, kui Sarajevo liiga kaugeks tundub jäävat.

Lendasin sealtkaudu üle-eelmise aasta sügisel. Lennujaam on küll suitsetamisvaba, aga nii tubakahaisuseid WCsid pole ma üheski teises kohas näinud, kui Šeremetjevos. Ma pole ise küll suitsetaja, aga ilmselgelt see keelupoliitika ei tööta ja oleks mõistlik lennujaamas mõni suitsunurk üles seada.

Eelmisel suvel ei nõutud minult rahvusvahelist juhiluba ei Valgevenes, Serbias ega ka üheski teises Ida-Euroopa või Balkani riigis ja sai need kõik läbi sõidetud.

Mida tähendab "kõige normaalsem"? Kas tahad võimalikult kiiresti kohale jõuda või võimalikult palju näha?

Lihtsalt huvi pärast küsin- kui tehtav oleks mõte lennata näiteks Nairobisse, sealt liikuda ühistranspordiga läbi Uganda, Rwanda ja Burundi ning tagasi lennata Dar es Salaamist? Kui palju sellise marsruudi peale aega arvestada? Vean ikka aeg-ajalt erinevaid jooni kaardile ja see tundus huvitav plaan, millega saaks kohe hulga riike ära võtta.

Kusjuures olen ise ka viimasel ajal odava otsa seikluskaameraid lähemalt uurinud, et reisidel kasutamiseks, motovlogimiseks ja muudeks huvitavateks projektideks midagi leida. Kuna varem pole sellist aparaati omanud, ei taha alguses ka suurt summat magama panna. Erinevaid teste lugedes ja videosid vaadates on mul sõelale jäänud kaks kaamerat: Hawkeye Firefly 7S ja Gitup Git2.

Firefly on odavatest kaameratest üks kõige parema hinna ja pildikvaliteedi suhtega kaameraid (~65€), kuid miinusena pole tal mikrofonisisendit. See aga on odavate kaamerate puhul tavaline. Git2 on mikrofonisisend olemas, aga see-eest on ta kallim (~110€). Kaameratega saab kaasa ka hulganisti kinnitusi, korpuseid jms (Git2 tuleb selleks võtta Pro paketina). Mõlemal kaameral on taga ekraan ning ka güroskoopiline stabiliseerimine, mis on odavate kaamerate puhul üsna vähelevinud (isegi paljudel Goprodel pole stabiliseerimist). Kusjuures Git2 stabiliseerimine on väidetavalt üks parimaid üldse ja videosid vaadates toimetab see tõesti hästi. Kui olla sellest nõus loobuma, saab üllatavalt hea pildiga kaameraid veel odavamaltki. Kui neist kahest pisut rohkem välja käia, siis kiidetakse ka SJCam'i toodangut (nt SJ6 ja SJ7 ) ning korralikke mudeleid on teisigi.

Lõppu mõned lingid ka:
http://www.gearbest.com/action-cameras-c_11332/
http://www.gearbest.com/action-cameras/pp_365568.html (Firefly)
https://www.aliexpress.com/w/wholesale-gitup-git2.html?spm=2114.01010208.0.0.e9UH8q&initiative_id=SB_20170216113308&site=glo&groupsort=1&SortType=price_asc&g=y&SearchText=gitup+git2

Oma kogemustest võiks öelda, et kui ainult käsipagasiga reisid, siis keegi kaaluma ei hakka, seda nii airBaltic'u, Ryanairi ja ka teiste puhul.

Kui muud ei leia, siis:

http://shop.lonelyplanet.com/sri-lanka/sri-lanka-travel-guide-13/

Praegu on soodusmüük veel jaanuari lõpuni ja üle £25 tellimustel on tasuta transport ka.

Kui muud ei leia, siis:

http://shop.lonelyplanet.com/georgia/georgia-armenia-and-azerbaijan-travel-guide-5/

Praegu on Lonely Planetil 30% soodusmüük ka, mis tundub, et kestab jaanuari lõpuni, ehk siis täna-homme. Kui miskit veel juurde võtta ja üle £25 tellida, on postitus tasuta.

Mida sa nüüd täpsemalt ootad, eriti kui isegi ühtegi kuupäeva kirja ei pane?

www.momondo.com
www.azair.eu

Kui on variant ka Riiast lennata, siis sealt peaks Ryanair ka lendama.

Tänan lahkete sõnade eest!

Mis puudutab isiklikku emotsiooni, siis nii palju, kui seda oli, ma ka kirja üritasin panna, kuigi tagantjärele kirjutades ilmselt üht-teist ununes ka. "See oli ilus euroopalik linn" tähendab seda, et linn ei tekitanud minus mingit erilist emotsiooni, samas ma olin mitmetes kohtades ka nii vähe, et emotsiooni ei jõudnudki tekkida. Üldiselt tekitasidki minus rohkem emotsiooni just mitte-euroopalikud kohad.

Sai suvel ka käidud ja mootorrattaga Balkanile tiir peale tehtud. Kõik oli väga normaalne, keegi halvasti ei suhtunud, politseiga kokku ei puutunud. Piiriületused sujusid samuti ladusalt. Kogemused panin blogisse ka kirja:
https://reinholdjasemud.wordpress.com/2017/01/22/kahel-rattal-balkanit-avastama/

Ise sain paar aastat tagasi väga hea hinnaga matkasaapad Sportland outletist, maksin vist 30€, kui mälu ei peta. Selle raha eest polnud loomulikult tegemist mingite tippklassi saabastega, ehk et ventilatsioon jättis palava ilmaga pisut soovida ja raskevõitu olid ka. Aga Marokos Atlase mägedes sai matkatud ja kõrgeim tippki vallutatud ning ajasid asja ära küll.

Miks mitte minna koha peale ja seal vahetada?

Üldjuhul mulle tundub, et sellistes vähelevinud valuutaga riikides saad koha peal kõige parema kursi, sest neil on hea meel, kui keegi kõvemat valuutat sisse toob ja väljaspool riiki pole nende oma valuuta väga likviidne.

Jõudsin just nimetatud reisilt tagasi ja saan nüüd ka oma kogemusi jagada.
Üldiselt võib öelda, et templite osas valitseb seal piirkonnas mõningane korralagedus, nii et passi sain täita loodetust vähem.
Ungarist Serbiasse minnes sain passi Serbia sisenemise templi, kuid Bulgaaria kaudu väljudes templit passi ei saanud.
Bulgaaria-Makedoonia piiri ületasin hilja ja pimedas, nii et peale minu oli veel ainult paar autot ja piirivalvurid igavlesid niisama. Ajasin nendega natuke juttu ja keegi väga midagi ei kontrollinud. Olin juba passikontrolli läbinud, kui otsustasin, et uurin ikkagi ka templi kohta. Läksin siis selle putka juurde tagasi ja küsisin, kas ma templit ei peaks passi saama. Piirivalvur küsis, et tahad templit, jah, võttis mu passi, lõi sinna sisenemistempli, andis passi tagasi ja ütles, et tegelikult me EU kodanikele templeid passi ei löö. :)
Albaanias ei löödud üldse templeid, Kosovos ja Montenegros löödi nii sisenemisel kui väljumisel. Bosnia ja Hertsegoviinas löödi jällegi ainult sisenemistempel, aga Horvaatia kaudu väljumisel viibati mind vist lausa niisama läbi. Horvaatia poole peal vaadati ka passi ainult mõned sekundid.

Päris korralikud järjekorrad olid Ungari-Serbia, Serbia-Bulgaaria ja Horvaatia-Bosnia ja Hertsegoviina piiridel (nii Dubrovnikust Bosniasse minnes kui Bosniast Zagrebi poole minnes), ehk siis Euroliidu piiridel, nagu ikka. Mootorrattaga oli ses osas mugavam, et sai järjekordadest lihtsalt mööda sõita. Tundub võib-olla natuke ülbe, aga Ungari-Serbia piiril autojuhid lausa viipasid mulle, et sõida aga kõige ette. Käitusin siis ka kõigi teiste piiriületuste (ja liiklusummikute) puhul samamoodi.

Tänan kõiki oma kogemusi jagamast! Sellest saan loomulikult isegi aru, et ID-kaardi peale templeid ei lööda, aga mulle jäi segaseks see, et kui saab ka ID-kaardiga, siis mis mõtet templite passi löömisel üldse on. Aga kui ID-kaart elektooniliselt registreeritakse, on pisut teine lugu. Mul endal lihtsalt on templite passi kogumine omaette hobiks kujunenud ja tahaks ikkagi neid saada.

Mis puudutab ümberistumiste vahelist aega, siis mul oli viimati lendude vahe 9 h millegagi, läksin tuimalt Turkishi hotellilaua juurde, andsin neile piletid kätte ja mulle anti ühtegi küsimust küsimata hotell. Tol korral oli muidu minuga ka sõbranna, kes oli haige ja end halvasti tundis, nii et mingi probleemi korral oleksin sellele rõhunud. Seda, kas nad varasema lennu võimalust kontrollivad või mitte, on raske öelda- mulle tundus, et neil on seal pidevalt niivõrd suur inimeste hulk vaja hotellidesse majutada, et nad ei jõua (vähemalt kõigi puhul) seda kontrollida. Proovida igatahes tasub.

Jah, nõustun eelkõnelejaga- mina reisisin Lonely Planeti reisijuhi järgi ja üsna intensiivselt ning kahe-kolme päevaga vaatas Marrakeshi ja Fesi ära küll. Ei saa aga nõus olla, et Marrakesh odavam on kui Fes, minu kogemuse põhjal oli hoopis vastupidi.

Ennist jätsin mainimata, et mina soovitaksin tuurid ja muu broneerida hotelli kaudu, nemad teavad paremini, kus ja mida. Näiteks minu riadi-pidaja andis mulle kohe esimesel päeval brošüüri kätte, kust sai erinevaid tuure valida. Niimoodi on väiksem võimalus, et satud mõne petise otsa, kes mitmekordset hinda küsib.

Minu marsruut oli muidu Marrakesh- Essaouira- Laayoune (Lääne-Sahara)- Imlil + Toubkali otsa ronimine- Fes- Tangier- Ceuta (Hispaania). Kulus mul selleks ümmarguselt kaks nädalat.

Sõitsin ka rongiga, jah. Kuna enda reisi eriti põhjalikult ette ei planeerinud, siis ei oska öelda, kas rongid 7 päeva nädalas sama graafiku järgi sõidavad. Aga sõidugraafikud on leitavad lehelt http://oncf.ma

Ööbimise Marrakeshis valisin enamasti hinna järgi, kuna erilist luksust taga ei ajanud. Esimesed paar ööd ööbisin Hotel Ichbilia's, mis asus Djemaa el Fna'le üsna lähedal. Miinuseks oli pidev melu akna all, nii päeval kui öösel. See polnud ka riad'i tüüpi hoone. Ülejäänud aja ööbisin sellises kohas nagu Dar Assila, mille kõrval asus Riad Hannah ja nendel kahel oli sama omanik. Dar Assila plussideks võib öelda, et vannituba oli moodne, omanik oli sõbralik ja oskas päris normaalselt inglise keelt rääkida ning asus see koht suurest kärast eemal. Miinuseks ehk ongi see, et seda on raske üles leida ja et Djemaa el Fna'le ja tagasi jõuda, tuleb omajagu seigelda. Aga see käibki kõik kogemuse juurde ja paari päevaga jääb teekond meelde ka.
Ei oskagi öelda, kas julgen neid soovitada. Kindlasti leiab ka paremaid kohti, kui rohkem raha välja käia, aga ega sellel Dar Assilal midagi viga polnud ka. Uuri booking.com-i ja vaata, mis meeldib. :)

Sõitsin samuti Marrakeshist Fes'i, kuid Casablancas ega Rabatis peatust ei teinud. Riad'i omanik, kus ma Marrakeshis ööbisin, ütles, et Casablanca olevat uus linn, kus peale Hassani mošee midagi erilist vaadata pole. Rabat pidi pisut parem olema, kuid mul polnud kahjuks aega ega tahtmist sinna minna. Fes meeldis mulle aga küll rohkem kui Marrakesh, oli justkui pisut rahulikum linn, kuigi samuti marokolikult elav. Tasub ka mainida, et Fes'is on samad suveniirid, riided ja muu souk'ides müüdav kordades odavam kui Marrakeshis. Ise ostsin Marrakeshist kaftani, fes-mütsi ja traditsioonilised sussid ja avastasin Fes'is, et sealne kaup polnud mitte ainult 3-4 korda odavam, vaid ka kõrgema kvaliteediga.

Käisin ise eelmisel suvel Marokos, üksi ja seljakotiga. Raha kohta on eelkõnelejad juba kõik ära öelnud. Endal õnnestus küll ka Ceutas dirhameid eurodeks vahetada, kuna tulin tagasi sealtkaudu. Siiski, seal oli kurss juba märksa kehvem. Piiripealsele hangeldajale ei tahtnud kohe müüa, vaid lootsin, et kesklinnas makstakse ehk paremat hinda. Kuid ei! Laevapileteid müüvas kontoris sain raha eurodeks vahetada küll, seda aga veelgi kehvema kursiga. Nad eriti ei tahtnud vahetada ka, aga lõpuks siiski nõustusid- ilmselt selline althõlma värk.
Mis Marrakeshi puutub, siis sealsed inimesed on VÄGA pealetükkivad. Turiste liigub seal palju ning kohalikud on oma skeeme päris hästi lihvinud. Endal õnnestus esimesel päeval päris korralikust rahasummast ilma jääda, kuna järgnesin ühele sõbraliku moega vanale mehele, kes mulle erinevaid kohti näitas. Möönsin küll, et see võib lõks olla, aga mõtlesin, et mis on kõige hullem, mis ikka juhtuda võib. Selleks ajaks, kui tabasin, et tegemist on skeemiga minu raha saamiseks, olin juba liiga kaugele läinud. Seega tasub ülimalt skeptiliselt suhtuda inimestesse, kes pakuvad oma abi näiteks mingi koha leidmisel, kuna üldjuhul oodatakse iga väiksemagi asja eest raha (sest turistid on ju teadupoolest rikkad). Samuti tasub ettevaatlik olla siis, kui kutsutakse enda juurde teed jooma. Ise käisin päris mitu korda ja stsenaarium oli alati sama- alguses niisama sõbralik jutt, siis üritatakse oma asju maha müüa (ka väikeses maamajas ilmus justkui võluväel välja kollektsioon hõbeehteid) ning kui see ei õnnestu, küsitakse tee eest raha. Ühes vürtsipoes vaadati minu antud 20 MAD ikka väga pika näoga, öeldi, et see pole midagi, anna 200-300 MAD! Saatsin nad pikalt ja jalutasin minema.
Kui souk'ides ehk kesklinna kaubatänavatel ringi käid, ei ole mõistlik absoluutselt mingit huvi üles näidata, kui just kindlat ostusoovi ei ole. Isegi kui tahad ainult kaupa vaadata, on väga raske sealt ilma midagi ostmata lahkuda- müüjad määrivad meeleheitlikult oma kaupa pähe, loomulikult rääkides, kuidas see on kõige parem ja odavam. Ehtne Berberi käsitöö- jäta see fraas meelde.
Ise olen tavaliselt pisut skeptiline igasuguste tuuride osas, kuna üldjuhul on need minu jaoks liiga "turistikad". Marokos aga julgen neid isegi soovitada. Seda just sellepärast, et nii on endal kõige lihtsam, ei pea kohalikega kauplema, samuti on kõvasti väiksem võimalus petta saada. Kui lähed näiteks bussijaama (keskbussijaama, mitte Supratoursi või CTMi omasse) ja tahad piletit osta, astub suure tõenäosusega ligi mõni mees, kes küsib, kuhu minna soovid ja pakub piletit müüa. Väidab muidugi, et tema käest saab seda kõige odavamalt. Tegelikkuses aga võivad nad tuimalt 10x hinda küsida ja valetada, et see on su ainus variant, nagu mul juhtus (õnneks siiski ei ostnud). Ka minu esimese päeva skeemi käigus maksin näiteks kaamelisõidu eest sellise summa, mille eest oleks saanud kaamelitega korraliku Sahara-tuuri, oleks ma seda teadnud. Tuuribuss peatub küll tõenäoliselt ka mõnes argaaniaõli poes või, nagu eelnevalt mainitud, näidatakse argaaniapuu otsas olevaid kitsi. Viimase kohta väike märkus, et kuigi kitsed ronivad ka looduslikult argaaniapuude otsa, siis suure tõenäosusega kui sa Marokos sellist vaatepilti näed, on see kohalike poolt lavastatud, et turistidelt pildistamise eest raha küsida.
Igatahes edu Marokos!

Tõesti keegi ei oska miskit rääkida?